تجربة دانشجویان بین‌المللی در ایران؛ تبیین نقش قرابت فرهنگی بر انطباق بین‌فرهنگی دانشجویان بین‌المللی دانشگاه تهران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مطالعات جنوب و شرق آسیا و اقیانوسیه، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

شناخت میزان انطباق بین‌فرهنگی دانشجویان بین­المللی و مؤلفه­های مرتبط با آن اهمیت زیادی دارد. در این مقاله، میزان انطباق بین‌فرهنگی دانشجویان بین­المللی دانشگاه تهران بررسی شده است. با توجه به مؤلفه­های متعدد و مرتبط با میزان این انطباق، در این مقاله، به‌طور خاص، بر عامل قرابت فرهنگی تأکید شده است. همچنین، شناخت ویژگی­های فردی و روان­شناختی دانشجویان به‌عنوان سایر مؤلفه­های مرتبط بررسی شده است. با توجه به اینکه میزان انطباق بین‌فرهنگی تابع موانع شکل­گیری آن است، در این مقاله مهم‌ترین موانع انطباق نیز بررسی شده است. به‌این منظور، از روش کمّی برای پاسخ به سؤال‌های تحقیق استفاده شد. داده­های تحقیق به روش پیمایش به دو صورت حضوری و برخط از میان 284 دانشجوی بین­المللی دانشگاه تهران جمع­آوری شد. نتایج تحقیق نشان می­دهد میزان تطابق بین‌فرهنگی دانشجویان از مقدار متوسط بیشتر است. همچنین، میان آشنایی با زبان فارسی و تطابق فرهنگی‌ـ‌اجتماعی آن‌ها رابطة معنادار زیادی وجود دارد. علاوه‌بر این، بین اسلامی‌بودن کشور دانشجویان و میزان انطباق آن‌ها رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. ویژگی­های فردی دانشجویان نیز با میزان انطباق آن‌ها ارتباط معنادار دارد. همچنین، ویژگی­های دانشجویان از قبیل مثبت‌اندیشی، انعطاف‌پذیری، سرسختی، مقاومت، شکیبایی، کاردانی، تنظیم عواطف، اعتمادبه‌نفس، تطابق با شرایط و برقراری ارتباط، با سطح تطابق بین‌فرهنگی رابطة مثبت معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


حوزه موضوعی: ایران

Scope: Iran

گادیکانست و. (1396). نظریه­پردازی درباره ارتباطات میان فرهنگی. جلد 2، ترجمة بشیر، ح و همکاران. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
 
Abe J, Talbot D, Geelhoed R. (1998). “Effects of a peer program on international student adjustment”. Journal of College Student Development. 39(6): 539-547.
Barratt MF, Huba ME. (1994). “Factors related to international undergraduate student adjustment in an American community”. College Student Journal. 28: 422-435.
Basu AK, Ames RG. (1970). “Cross-cultural contact and attitude formation”. Sociology and Social Research. 55: 5-16.
Berry JW. (2005). “Acculturation: Living successfully in two cultures”. International Journal of Intercultural Relations. 29: 697-712.
Berry JW, Phinney JS, Sam DL, Vedder P. (2006). "Immigrant youth: Acculturation, identity, and adaptation". Applied Psychology. 55(3): 303-332. doi:10.1111/j.1464-0597.2006.00256.x.
Bostic RW. (2003). “A test of cultural affinity in home mortgage lending”. Journal of Financial Services Research. 23: 89-112. https://doi.org/10.1023/A:1022852230803.
Cozzarelli C, Karafa J. (1998). “Cultural estrangement and terror management theory”. Personality and Social Psychology Bulletin. 24(3): 253-267. https://doi.org/10.1177/0146167298243003.
David EJR, Okazaki S, Saw A. (2009). “Bicultural self-efficacy among college students: Initial scale development and mental health correlates”. Journal of Counseling Psychology. 56(2): 211-226. https://doi.org/10.1037/a0015419.
Furnham A, Bochner S. (1982). “Social difficulty in a foreign culture: An empirical analysis of culture shock”. Cultures in Contact: Studies in Cross-Cultural Interaction. S. Bochner (Ed.). Elmsford, NY: Pergamon. Press: 161-198.
Gudykunst W,  Kim Y. (2003). Communicating with Strangers: An Approach to Intercultural Communication. McGraw-Hill.
Guerra R. (2017). “Cultural shock or cross-cultural adaptation?” https://eindhovennews.com/features/2017/07/cultural-shock-cross-cultural-adaptation/. (Rretrived in 2022).
Hajara M. (2014). An Analysis of Acculturative Stress, Sociocultural Adaptation, and Satisfaction among International Students at a Non-Metropolitan University. Published Doctoral Dissertation. Western Kentucky University, Bowling Green, Kentucky.
Hammer MR, Wiseman RL, Rasmussen J, Bruschke J. (1998). “A test of uncertainty/ anxiety management theory: The intercultural adaptation context”. Communication Quarterly. 46: 309-326.
Holden NJ, Burgess M. (1994). Japanese-led Companies: Understanding How to Make Them Your Customers. McGraw-Hill Book Company, London.
Kim YY (2005). “Adapting to a New Culture”. In Gudykunst W (Ed.): Theorizing about Intercultural Communication. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
Kunst JR, Sam DL. (2013). "Expanding the margins of identity: A critique of marginalization in a globalized world". International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation. 2(4): 225-241. doi:10.1037/ipp0000008.
Lewthwaite M. (1996). “A study of international students’ perspectives on crosscultural adaptation”. International Journal for the Advancement of Counseling. 19: 167-185.
Misra R, Castillo L. (2004). “Academic stress among college students: Comparison of American and international students”. International Journal of Stress Management. 11(2): 132-148.
Phillips C, Doole I, Lowe R. (1994). International Marketing Strategy: Analysis, Development and Implementation. Routledge, London.
Redmond M. (2000). “Cultural distance as a mediating factor between stress and intercultural communication competence”. International Journal of Intercultural Relations. 24(1): 151-159.
Rudmin FW. (2003). "Critical history of the acculturation psychology of assimilation, separation, integration, and marginalization". Review of General Psychology. 7(1): 3. doi:10.1037/1089-2680.7.1.3. S2CID 144987871.
Sawir E. (2005). “Language difficulties of international students in Australia: The effects of prior learning experience”. International Education Journal. 6: 567-580.
Selltiz C, Christ J, Havel J, Cook S. (1963). Attitudes and Social Relations of Foreign Students in the United States. University of Minnesota Press.
Stephan W, Stephan C. (1985). “Intergroup anxiety”. Journal of Social Issues. 41(3): 157-166.
Swift JS. (1999)."Cultural closeness as a facet of cultural affinity". International Marketing Review. 16(3): 182-201. http://dx.doi.org/10.1108/02651339910274684.
Triandis HC. (1995). Individualism & collectivism. Boulder. CO: Westview Press.
Volet SE, Ang G. (1998). “Culturally mixed groups on international campuses: An opportunity for Inter-cultural learning”. Higher Education Research & Development. 17: 5-23.
Ward C, Kennedy A (1999). "The measurement of sociocultural adaptation". International Journal of Intercultural Relations. 23(4): 659-677. doi:10.1016/S0147-1767(99)00014-0. ISSN 0147-1767.
Ward C, Okura Y, Kennedy A, Kojima T. (1998). “The U-curve on trial A longitudinal study of psychological and sociocultural adjustment during cross-cultural transition”. International Journal of Intercultural Relations. 22(3): 277-291.
Ward C, Searle W. (1991). “The impact of value discrepancies and cultural Identity on Psychological and Sociocultural Adjustment of Sojourners”. International Journal of Intercultural Relation. 15: 209-225.
Wilson GP. (2011). Fitting-In: Sociocultural Adaptation of International Graduate Students. Published Doctoral Dissertation. Johnson & Wales University, Denver, Colorado.
Wilson J. (2013). Exploring the past, present and future of cultural competency research: The revision and expansion of the sociocultural adaptation construct. Unpublished Doctoral Dissertation. Victoria University, Wellington.
Winkelman M. (1994). “Cultural shock and adaptation”. Journal of Counseling and Development. 73: 121-126.
Yates L, Wahid R. (2013). “Challenges to brand Australia: International students and the problem with speaking”. Higher Education Research & Development. 32(6): 1037-1050.
Yu B. (2013). “Asian international students at an Australian University: Mapping the paths between integrative motivation, competence in L2 communication, cross-cultural adaptation and persistence with structural equation modelling”. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 34: 727-742.