در انتظار گودو:‌ مرثیه‌ای برای سکون فرهنگی ایرلند پسااستعماری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

نزد دانش‌پژوهان فرهنگ، ادبیات و سیاست ایرلند، نمایشنامة در انتظار گودو، اثر ساموئل بکت، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ استفاده از مفهوم انتظار به‌منزلة شاکلة اصلی نمایشنامه از یک‌سو یادآور تلاش ملی برای رهایی از استثمار فکری و بازخوانی هویت ملی پس از انقلاب و استقلال ایرلند در سال ۱۹۲۱م و رهایی از یوغ هشت‌صد سالة استعمار انگلیسی است؛ و از سویی دیگر، بیانگر استمرار جمود سیاسی، سکون فرهنگی، و بسط سیاست اربابی‌ـ‌رعیتی گسترده در امتداد سیاست‌های درونی دولت موقت و مستقل در سال‌های ۱۹۲۲م تا اوایل ۱۹۵۰م است. در این مقاله با رویکرد کشورشناسی فرهنگی ایرلند، با نگاهی منطبق بر دیدگاه انتقادی دورخوانی، منطق انتظار به‌عنوان ویژگی ساختاری استعمار در جهت استثمار ملل و نقش تعیین‌کنندة مفهوم غیرشفافیت در زدودن ساختار مذکور و در نهایت استقلال ملت ایرلند تحلیل شده است. غیرشفافیت، بر اساس خوانش مطرح در این مقاله، به‌سان حجابی فرهنگی میان ساختار وادادگی استعمار، و خطر شکل‌گیری بافت استعمار درونی ظاهر می‌شود. ثمرة ظاهری غیرشفافیت، انشقاق فرهنگی و انفکاک فردی است؛ حال آنکه، در این مقاله نشان داده شده است که این دو مقوله در واقع حرکت به‌سمت درک استقلال و اضمحلال ساختار استعمار است.

کلیدواژه‌ها


حوزة موضوعی: ایرلند

Scope: Ireland

Adorno TW, Jones MT. (1982). “Trying to Understand Endgame”. New German Critique. 26: 119-150. https://doi.org/10.2307/488027.
Atkins A. (1967). “Lucky’s Speech in Beckett’s ‘Waiting for Godot’: A Punctuated Sense-Line Arrangement”. Educational Theatre Journal. 19(4): 426-432. https://doi.org/10.2307/3205022.
Beckett S. (2012). The Complete Dramatic Works of Samuel Beckett. London: Faber and Faber. Kindle Edition.
---------------. (2009). The Letters of Samuel Beckett. Vol. I: 1929–1940. ed. Craig G, Fehsenfeld MD, Gunn D, Overbeck LM. Cambridge: Cambridge University Press.
Ben-Zvi L. (1980). “Samuel Beckett, Fritz Mauthner, and the Limits of Language”. PMLA. 95(2): 183-200. https://doi.org/10.2307/462014.
Bixby P. (2009). Samuel Beckett and the Postcolonial Novel. Cambridge: Cambridge University Press.
Brooks P. (1984). Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative. New York: Vintage.
Cambria M. (2014). “’Is it English what we speak?’ Irish English and Postcolonial Identity”. Studi Irlandesi. A Journal of Irish Studies. 4(4): 19-33. https://doi.org/10.13128/SIJIS-2239-3978-14665.
Cohn R. (2001). Just Play: Beckett’s Theater. Princeton: Princeton University Press.
Cronin A. (1997). Samuel Beckett: The Last Modernist. London: Flamingo.
Esslin M. (1960). “The Theater of Absurd”. The Tulane Drama Review. 4(4): 3-15.
Foucault M. (1996). “What is Critique?” in What is Enlightenment? Berkeley: University of California Press.
Glissant E. (1990). “For Opacity” in Poetics of Relation. Wing B, trans. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Gontarski SE. (2023). “A Cabinet of Curiosities: Bad Godots and Lucky’s Brain Science”. Modernism/Modernity. 7(3). https://doi.org/10.26597/mod.0247.
Hegel GWF. (2009). Phenomenology of The Spirit. Trans. Miller AV. Kindle ed., Oxford University Press.
Kane L. (1984). The Language of Silence: On the Unspoken and the Unspeakable in Modern Drama. Fairleigh Dickinson University Press.
Kiberd D. (2017). After Ireland: Writing the Nation from Beckett to the Present. Cambridge, MA: Harvard University Press.
---------- (2005). The Irish Writer and the World. Cambridge: Cambridge University Press.
Knowlson J (1996). Damned to Fame: The Life of Samuel Beckett. London: Bloomsbury.
Knowlson J, Knowlson E eds. (2017). Beckett Remembering/Remembering Beckett: A Centenary Celebration. Kindle ed., New York: Arcade Publishing.
Mays JCC. (1992). “Irish Beckett: a Borderline Instance”. Beckett in Dublin. Steve Wilmer. Dublin: Lilliput Press.
Mercier V. (1977). Beckett/Beckett. London: Souvenir Press.
McDonallad R. (2009). “Groves of Blarney: Beckett's Academic Reception in Ireland”. Nordic Irish Studies. 8(1): 29-47.
Mcmullan A. (2004). “Irish/postcolonial Beckett”. Palgrave Advances in Samuel Beckett Studies. Palgrave Advances. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9780230504622_6.
McNaughton J. (2010). “The Politics of Aftermath: Beckett, Modernism, and the Irish Free State”. Beckett and Ireland. Ed. Kennedy S. Cambridge: Cambridge University Press: 56-77.
Moosavinia R, Hekmatshoar Tabari B. (2013). “Waiting for Godot is an Irish Endgame: A Postcolonial Reading of Samuel Beckett’s Waiting for Godot and Endgame”. IJALEL. 2(1): 60-67. http://dx.doi.org/10.7575/ijalel.v.2n.1p.60.
Moretti F. (2013). Distant Reading. London: Verso Books. Kindle Edition.
Paul-Dubois LFA. (1908). Contemporary Ireland. Dublin: Maunsel Ltd.
Public Business. - Land (Purchase Annuities Fund) Bill, 1933—Final Stages. (16 March 1933). https://www.oireachtas.ie/en/debates/debate/dail/1933-03-16/7/. (access: 08 April 2023)
Quigley M. (2013). Empire’s Wake: Postcolonial Irish Writing and the Politics of Modern Literary Form. New York: Fordham University Press.
Rampton B. (2016). “Foucault, Gumperz and governmentality: Interaction, power and subjectivity in the twenty-first century”. Sociolinguistics: Theoretical Debates. ed. Coupland N. Cambridge University Press.
Sardar Z. (2021). “Afterthoughts: Transnormal, the ‘new Normal’ and other Varieties of ‘Normal’ in Postnormal times”. World Futures Review. 0(0): 1-17.
Sardin P. (2020) “Samuel Beckett's maternal passion or hysteria at work in company/compagnie”. Journal of the Short Story in English. 52. http://journals.openedition.org/jsse/964.
Smyth G. (1997). The Novel and the Nation: Studies in the New Irish Fiction. London: Pluto Press.
Vogel S. (2022). “Waiting for Godot and the Racial Theater of the Absurd”. PMLA. 137(1): 19-35. https://doi.org/10.1632/S0030812921000766.