جایگاه قابلیت‌های توانمندساز هوش مصنوعی در افزایش عملکرد نظارتی نظام بانکداری ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی، دانشکدة اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی، دانشکدة اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 گروه بانک، بیمه و گمرک، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های پیشرفته در حوزة بانکداری ایران است و نقش مهمی ایفا می‌کند. در این تحقیق، جایگاه قابلیت‌های توانمندساز هوش مصنوعی در افزایش عملکرد نظارتی نظام بانکداری ایران ارزیابی شده است. این قابلیت‌ها عبارت است از تشخیص تقلب، امنیت و حفاظت اطلاعات، مدیریت خطر، و بهبود سامانه‌های پرداخت. سپس اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری ایران بررسی شده است. داده‌های این پژوهش از طریق 15پرسشنامة گردآوری‌شده با کمک گروهی از متخصصان و افراد خبره در حوزة بانکداری و فناوری اطلاعات تکمیل شده است. این گروه عبارت بودند از اعضای هیئت ‌مدیرة بانک ملت، کارشناسان بخش فناوری اطلاعات بانک ملی، کارشناسان پژوهشکدة پولی و بانکی و اساتید دانشگاه خوارزمی با تخصص در حوزة بانکداری. ترکیب این افراد که از سطوح مختلف مدیریتی و تخصصی در نظام بانکی و اقتصادی کشور انتخاب شدند، دیدگاه‌های متنوعی را فراهم آورد و به افزایش جامعیت و دقت یافته‌های پژوهش کمک کرد. با توجه به اولویت‌بندی زیرمعیارها و مقایسة زوجی قابلیت‌های امنیت و حفاظت اطلاعات، تشخیص تقلب، مدیریت خطر و ارتقای سامانه‌های پرداخت با انواع مختلف بانکداری، با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی و با کمک نرم‌افزار Expert Choice خروجی گرفته‌ شد. طبق نتایج، بانکداری مبتنی‌بر توکن، در مقایسه با سایر بانکداری‌ها، اهمیت بیشتری دارد. جزئیات خروجی نشان می‌دهد که در بانکداری مبتنی‌بر توکن، قابلیت امنیت و حفاظت اطلاعات با وزن نسبی ۴۹۲/۰؛ مدیریت خطر با وزن نسبی ۴۸۹/۰؛ تشخیص تقلب با وزن نسبی ۴۸۱/۰ و بهبود سامانه‌های پرداخت با وزن نسبی ۴۴۴/۰ به‌ترتیب در اولویت هستند و نشان‌دهندة اهمیت زیاد قابلیت امنیت و حفاظت اطلاعات و مدیریت خطر در بهبود عملکرد نظارتی نظام بانکداری است. در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که فناوری هوش مصنوعی ابزاری توانمند در افزایش عملکرد نظارتی، کاهش خطر‌ها و افزایش امنیت نظام بانکی ایران عمل می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


حوزة موضوعی: ایران

Scope: Iran

آدوسی ع. (1401). فیل در تاریکی: ماجرای بانکداری دیجیتال. تهران: انتشارات همیشه.
آذری‌نژاد ب. (1401). هوش مصنوعی و بانکداری. تهران: انتشارات آذرین مهر.
بوبییر ت. (1400). هوش مصنوعی و آینده بانکداری. ترجمة موحدی ق. تهران: فراحرفه.
داونپورت ت. (1399). هوش مصنوعی: آخرین تفکرات HBR در مورد آینده‌ی کسب‌وکار. ترجمة حیدری ح، غرایاق زندی ی. تهران: دیباگران تهران.
شرکت مکنزی و شرکا. (1401). ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی. ترجمة حقیقی ح، نبی‌زاده ح، شیریجیان م. تهران: راه پرداخت.
قدسی‌پور ح. (1389). فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP. تهران: انتشارات دانشگاه امیرکبیر.
مک‌میلان ج. (1400). پایان بانک‌ها: چرا دیگر نیازی به بانک‌ها نیست؟. ترجمة بهزادنیا ز، بهزادنیا ز. تهران: جهاد دانشگاهی، سازمان انتشارات
هیکاک ج، ریچموند ش. (1396). خداحافظ بانک‌ها ؟چگونه بانکداری خرد در حال جایگزینی کم‌رنگ‌شدن و حذف توسط استارت‌آپ‌های فناوری است و بانک‌ها برای نجات چه کاری باید انجام دهند. ترجمة قربانی ر، والی م. تهران: راه پرداخت.
 
Adossi A. (2019). Elephant in the Dark: The Adventures of Digital Banking. Tehran: Hameesha Publications. [in Persian]
Almustafa E, Assaf A, Allahham M. (2023). “Implementation of artificial intelligence for financial process innovation of commercial banks”. Revista de Gestão Social e Ambiental. 17(9): 1-17. https://doi.org/10.24857/rgsa.v17n9-004.
Azari Nejad B. (2019). Artificial Intelligence and Banking. Tehran: Azari Mehr Publications. [in Persian]
Bahoo S, Cucculelli M, Goga X, Mondolo J. (2024). “Artificial intelligence in Finance: a comprehensive review through bibliometric and content analysis”. SN Business & Economics. 4(2): 23. https://doi.org/10.1007/s43546-023-00618-x.
Bakhtiari M, Yaghoubpor S. (2024). “Investigating the relationship between risk governance mechanisms and risk-taking behavior in the banking industry”. Mieaoi. 13(48): 2. http://mieaoi.ir/article-1-1593-fa.html.
Balaji K. (2024). “Harnessing AI for financial innovations: Pioneering the future of financial services”. In Modern Management Science Practices in the Age of AI (pp. 91-122). IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-6720-9.ch004.
Boubier T. (2018). Artificial Intelligence and the Future of Banking. Translated by Movahedi Gh. Tehran: Farahorufeh. [in Persian]
Candiwan C, Annikmah RR. (2024). “Exploring the impact of artificial intelligence on user satisfaction and acceptance in digital banking services in Indonesia”. IEEE 30th International Conference on Telecommunications (ICT) (pp. 1-8). https://doi.org/10.1109/ICT62760.2024.10606022.
Chen H, Chiang RH, Storey VC. (2022). “Business intelligence and analytics: From big data to impactful insights”. MIS Quarterly. 36(4): 1165-1188. https://doi.org/10.2307/41703503.
Cimpeanu IA, Dragomir DA, Zota RD. (2023). “Banking chatbots: How artificial intelligence helps the banks”. Proceedings of the International Conference on Business Excellence. Sciendo. 17(1): 1716-1727. http://dx.doi.org/10.2478/picbe-2023-0153.
Davenport T. (2019). Artificial Intelligence: HBR's Latest Thoughts on the Future of Business. Translated by Heidari H, Gharayagh Zandi Y. Tehran: Dibagaran Tehran. [in Persian]
Doumpos M, Zopounidis C, Gounopoulos D, Platanakis E, Zhang W. (2023). “Operational research and artificial intelligence methods in banking”. European Journal of Operational Research. 306(1): 1-16. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2022.04.027.
Edunjobi TE, Odejide OA. (2024). “Theoretical frameworks in AI for credit risk assessment: Towards banking efficiency and accuracy”. International Journal of Scientific Research Updates. 7(01): 092-102. https://doi.org/10.53430/ijsru.2024.7.1.0030.
Ferreira J, Albuquerque P. (2020). “Artificial intelligence and financial regulation: Challenges and Opportunities”. Journal of Financial Regulation and Compliance. 28(2): 189-203. https://doi.org/10.4337/9781803926179.
Ghodsipour SH. (2010). Analytical Hierarchy Process AHP. Amirkabir University Press. [in Persian]
Hamidi NA, Rahimi GKM, Nafarieh A, Hamidi A, Robertson B. (2013). “Personalized security approaches in e-banking employing flask architecture over cloud environment”. Procedia Computer Science. 21: 18-24. https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.09.005.
Hickock J, Richmond Sh. (2017). Goodbye Banks? How Retail Banking Is Being Replaced by Tech Startups and What Banks Must Do to Save It. Translated by Ghorbani R, Vali M. Tehran: Rah-e-Bahad. [in Persian]
Iran Mahd M, Bahar Moghdam M, Abousaiedi M. (2024). “Presenting the acceptance model of computer-based auditing tools and techniques with the ISM technique”. International Journal of Nonlinear Analysis and Applications. 15(12): 297-310. https://doi.org/10.22075/ijnaa.2023.31610.4682.
Jomon Jose M, Aithal PS. (2023). “An analytical study of applications of artificial intelligence on banking practices”. International Journal of Management, Technology, and Social Sciences (IJMTS). 8(2). https://doi.org/10.47992/IJMTS.2581.6012.0275.
Karangutkar A. (2023). “The impact of artificial intelligence on job displacement and the future of work”. International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology. 3(1): 635-638. https://doi.org/10.48175/ijarsct-12096.
Kaur DN, Sahdev SL, Sharma D, Siddiqui L. (2020). “Banking 4.0: The influence of artificial intelligence on the banking industry & how AI is changing the face of modern day banks”. (pp. 577-585). SSRN. http://dx.doi.org/10.34218/IJM.11.6.2020.049.  
Kolleshi M, Golemi E. (2024). “Impact of artificial intelligence on the Albanian banking system”. Interdisciplinary Journal of Research and Development. 11(2): 75-75. https://doi.org/10.56345/ijrdv11n210.
Leung CKS. (2014). “Big data mining and analytics”. Encyclopedia of Business Analytics and Optimization (pp. 328-337). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5202-6.CH030.
Liébana-Cabanillas F, Nogueras R, Herrera L, Guillén A. (2013). “Analysing user trust in electronic banking using data mining methods”. Expert Systems with Applications. 40(14): 5439-5447. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2013.03.010.
Macmillan J. (2021). The End of Banks: Why We Don't Need Banks Anymore. Translated by Behzadnia Z, Behzadnia Z. Tehran: Jihad Daneshgahi, Publishing Organization. [in Persian]
Malali AB, Gopalakrishnan S. (2020). "Application of artificial intelligence and its powered technologies in the indian banking and financial industry: An overview." IOSR Journal of Humanities And Social Science. 25(4): 55-60. https://doi.org/10.9790/0837-2504065560.
Malczewski, J. (1999). GIS and Multicriteria Decision Analysis. John Wiley & Sons.
McKinsey & Co. (2019). Building a Bank Based on Artificial Intelligence. Translated by Haghighi H, Nabizadeh H, Shirijian M. Tehran: Rah Barad. [in Persian]
Malali AB, Gopalakrishnan S. (2020). "Application of artificial intelligence and its powered technologies in the indian banking and financial industry: An overview". IOSR Journal Of Humanities And Social Science. 25(4): 55-60. https://doi.org/10.9790/0837-2504065560.
Pattnaik D, Ray S, Raman R. (2024). “Applications of artificial intelligence and machine learning in the financial services industry: A bibliometric review”. Heliyon. 10(1). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e23492.
Rahman M, Ming TH, Baigh TA, Sarker M. (2023). "Adoption of AI in Malaysian banking services". International Journal of Emerging Markets. 18(10), 55-72. https://doi.org/10.1108/ijoem-06-2020-0724.
Ruzbahani AM. (2024). “AI-protected blockchain-based IoT environments: Harnessing the Future of Network Security and Privacy”. arXiv Preprint arXiv. 2405.13847. https://doi.org/10.48550/arXiv.2405.13847.
Sharma M. (2023) “A study: How AI is incorporated in the Middle East banking”. Journal for Research in Applied Sciences and Biotechnology. 2(3). https://doi.org/10.55544/jrasb.2.3.27.
Sharma M, Matoria P. (2018). "Mobile banking transactions using fingerprint authentication". International Journal of Digital Banking. 12(2): 45-67. https://doi.org/10.1109/ICISC.2018.8399016.
Shin S, Lee WJ, Odom DO. (2014). “A comparative study of smartphone users perception and preference towards mobile payment methods in the US and Korea”. Journal of Applied Business Research (JABR). 30(5): 1365. https://doi.org/10.19030/JABR.V30I5.8793.
Udeh EO, Amajuoyi P, Adeusi KB, Scott AO. (2024). “The role of big data in detecting and preventing financial fraud in digital transactions”. World Journal of Advanced Research and Reviews. 22(2): 1746-1760. https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.22.2.1575.
Vasileiadis A. (2014). “Security concerns and trust in the adoption of m-commerce”. Socialinės Technologijos. 4(01): 179-191. https://doi.org/10.13165/ST-14-4-1-12.
Wind Y, Saaty TL. (1980). “Marketing applications of the analytic hierarchy process”. Management Science. 26(7): 641-658. https://doi.org/10.1287/mnsc.26.7.641.
دوره 3، شماره 4
شماره ویژه ایران
1404
صفحه 713-753
  • تاریخ دریافت: 15 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 23 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 11 اسفند 1403
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1404