روایت‌های درهم‌تنیده: بررسی پیوندهای بین‌متنی فرانسوا رابله و میگل دِ سروانتس

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

گروه مطالعات اروپا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

در این مقاله، رابطة بین‌متنی فرانسوا رابله و میگل دِ سروانتس با تمرکز بر مضامین مشترک، فنون روایی و تأثیرات ادبی آن‌ها بررسی شده است. در این مطالعه تلاش شده است با تکیه بر مفاهیم کارناوالگرایی و دیالوژیسم میخائیل باختین، به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه این نویسندگان هنجارهای تثبیت‌شدة دوران خود را به چالش می‌کشند و با آثار یکدیگر درگیر گفت‌وگو هستند. در این پژوهش‌ـ با تحلیل رویکرد هجوآمیز این دو نویسنده به نهادهای اجتماعی، مذهبی و سیاسی‌ـ مضامین مشترکی مانند سلسله‌مراتب اجتماعی، حماقت انسانی و گروتسک در روایت‌های آن‌ها شناسایی شده است. در این مقاله، با مقایسة فنون روایی رابله و سروانتس‌ـ ازجمله شوخ‌طبعی، نقیضه، طنز، و استفاده از سبک پیکارسک با داستان‌سرایی دنباله‌دار‌ـ تعهد مشترک آن‌ها در به‌چالش‌کشیدن ساختارهای روایی سنتی نشان داده شده است. علاوه‌بر این، تأثیرات ادبی و بین‌متنی بالقوه میان دو نویسنده بررسی شده است؛ همچنین، مراجع، اشارات و پژواک آثار هر نویسنده را در آثار دیگری نشان داده‌ایم. در این تحلیل تطبیقی، بر اهمیت رابطة بین‌متنی در آثار ادبی شاخص تأکید شده است تا گامی باشد در مسیر درک ما از رابله و سروانتس و مشارکت آن‌ها در غنی‌سازی ادبیات جهانی. در این تحقیق، با واکاوی مضامین مشترک، فنون روایی و تأثیرات ادبی، ارتباط پایدار این نویسندگان و توانایی آن‌ها در الهام‌بخشیدن به تأمل انتقادی برجسته‌سازی شده است با این امید که درکمان از این روایت‌ها عمیق‌تر شود و بر تحول سنت‌های ادبی تأکید شده باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


حوزة موضوعی: فرانسه و اسپانیا

Scope: France & Spain

سروانتس م‌د. (1387). دن کیشوت. ترجمة قاضی م. ج 1 و 2. تهران: ثالث.
 
Alvarez MC. (1988). "Emblematic Aspects of Cervantes’ Narrative Prose". Cervantes. 8(3): 149-158.
Ardila JG. (2009). The Cervantean Heritage: Reception and Influence of Cervantes in Britain. MHRA.
Bakhtin M. (2014). "The problem of speech genres". Modern Genre Theory. pp. 82-97. Routledge.
Bakhtin MM. (1984a). Problems of Dostoevsky's Poetics. (C. Emerson, Trans.) University of Minnesota Press.
Bakhtin MM. (1984b). Rabelais and His World. Indiana University Press.
Bowen BC. (1998). Enter Rabelais, Laughing. Vanderbilt University Press.
Cascardi AJ. (2012). Cervantes, Literature, and the Discourse of Politics. University of Toronto Press.
Cascardi AJ. (2002). The Cambridge Companion to Cervantes. Cambridge University Press.
Chesney EA. (2004). The Rabelais Encyclopedia. Greenwood Publishing Group.
Cuddon JA. (1999). English Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Penguin. Retrieved from College of Liberal Arts.
Echevarría RG. (2010). Cervantes' Don Quixote: A Casebook. Oxford University Press.
Echevarría RG. (2005). Cervantes' Don Quixote. Yale University Press.
Febvre L. (1982). The Problem of Unbelief in the Sixteenth Century: The Religion of Rabelais. Harvard University Press.
Forcione AK. (2000). Cervantes and the Humanist Vision. University of California Press.
Freccero C. (2020). Father Figures: Genealogy and Narrative Structure in Rabelais. Cornell University Press.
Graf EC. (2007). Cervantes and Modernity. Bucknell University Press.
Hayes EB. (2016). Rabelais's Radical Farce: Late Medieval Comic Theater and Its Function in Rabelais. Routledge.
Mancing H. (2007). "Cervantes 'Don Quixote': A casebook by Roberto González Echevarría unhappily ever after: Deceptive idealism in cervantes's marriage tales by Eric J. Kartchner". Modern Language Review. 102(1): 252-253.
Michael H. (1990). Dialogism: Bakhtin and His World. London: Routledge.
Moulton I. (2014). Love in Print in the Sixteenth Century: The Popularization of Romance. Springer.
O'Brien J. (2011). The Cambridge Companion to Rabelais. Cambridge University Press.
Rabelais F. (2004). Gargantua and Pantagruel. Translators Urquhart T, Antony Motteux P. Full Text Archive. Retrieved from https://cdn.fulltextarchive.com/wp-content/uploads/wp-advanced-pdf/1/Gargantua-and-Pantagruel.pdf.
Screech MA. (1991). Rabelais. Blackwell.
Sieber H. (2017). The picaresque. Routledge.
Zappen JP. (2012). The Rebirth of Dialogue: Bakhtin, Socrates, and the Rhetorical Tradition. State University of New York Press.